0-1 éves korban

  • Lelassult mozgásfejlődés vagy kimaradt nagymozgások esetén
  • Neurológiai problémák esetén
    -tónusszabályozási-, tónuseloszlási zavar;
    -„kifli” tartás (törzs egyik irányba elhajlik)
    -hason fekve: fejét nem tartja 3-4 hónaposan ,
    -nem támaszt ki a kezeivel 3-4 hónaposan,
    -kezeit hátra feszíti,
    -ha a fejét megemeli a lábai is megemelkednek,
    -fejét nem tartja ölben fogva vagy „büfiztetés” közben
    -perzisztáló csecsemőkori reflexek (szakember állapítja meg)
    -eltérő mozgásfejlődés, pl.: nem szimmetrikus kúszás, mászás; túl korán feláll, de nem tud kúszni, mászni
  • Ortopédiai elváltozások:
    -tartási rendellenességek (terhesség alatti téraránytalanságból eredő):
    -lábdeformitás
    -ferde nyaktartás (torticollis)
    -csípő problémák
  • 4-5 hónaposan nem kezdte el nézegetni a kezeit
  • 5 hónapos korában bizonytalanul nyúl tárgyakért
  • 6 -7 hónaposan nem tud hasról hátra és vissza fordulni
  • 9-10 hónaposan nem kezdett el kúszni
  • 10-11 hónaposan nem kezdett el ngykézláb mászni
  • 10-11 hónaposan nem ül fel önállóan, vagy ebben a helyzetben nem tud két kézzel játszani
  • Ha aggódik gyermeke fejlődése miatt…..

1-2 éves korban

  • Egy évesen még nem tud felállni kapszkodva
  • Két ujjal nem tud apró tárgyat (gomb) megfogni
  • 1 éves kora körül nem tapsol, nem int „pá-pá”-t, nem játszik „kukucs” játékot
  • 15-16 hónaposan önállóan nem lép néhányat
  • 14-15 hónaposan nem mond szavakat
  • 14-15 hónapos korban nem építeni kockából, duplóból, nem utánoz másokat
  • 21 hónaposan nem használ 2 szavas mondatokat
  • 18-21 hónaposan szavakkal nehezen irányítható
  • Tiltást nem érti

2-3 éves korban

  • Ha járás, futás közben sokat esik
  • Ha összerendezetlen, darabos a mozgása
  • Nem szeret hintázni
  • Nem tud a játszótéren mászókára felmászni
  • Nem tud ugrani, leugrani
  • Nem tud ollót használni
  • Nem rajzol egyszerű ábrákat (labda, nap, stb.)
  • Figyelme nehezen köthető le, egy-egy játékban nem tud elmerülni
  • Ügyetlen, tárgyak kiesnek a kezéből, pohár gyakran feldől, gyakran lever dolgokat
  • Nem szereti a váratlan érintést, esetleg az érintés helyét vakarja
  • Nem szeret mezítláb járkálni homokban, füvön,
  • Nem szeret hajat mosni, körmöt vágni
  • Bizonyos hangokra túl érzékenyen reagál, ingerült lesz (pl.: porszívó, riasztók, szirénák)
  • Állandóan mozog és nincsen veszélyérzete

Óvodás korban

Az 2-3 éves korban felmerülő problémák közül bármelyik fennáll érdemes felmérni a gyermeket és fejlesztésre jelentkezni.

  • Nincs biztos domináns kézhasználat, felváltva használja a kezeit
  • Nem tudja biztosan a színeket
  • Formákat nem tudja egyeztetni,
  • Téri irányokat( előtte, mögötte, mellette, alatta ) nem tudja biztosan
  • Nem tud biciklizni
  • Nem tud lépcsőn kapaszkodás nélkül váltott lábbal fel és lemenni
  • Erősen beszédhibás
  • Labdát biztosa nem tudja elkapni, szemével nem követi a mozgását
  • Új, mozgást igénylő feladatoktól, játékoktól megijed
  • Mese hallgatás közben könnyen elterelődik a figyelme
  • Játékai között nem találja meg, nem látja meg azt, amit valaki kér tőle
  • Nem tud gombolni, cipőt bekötni
  • 4-5 éves kora körül nem tud egyedül mosakodni, öltözni
  • 4-5 éves korára nem tud egyesével elszámolni 5-ig, nagycsoportosan 10-ig
  • 4-5 évesen nem tudja a napszakokat, a tegnap, ma, holnap viszonyát
  • Nagycsoportosan nem tudja felsorolni a hét napjait
  • Ha társaihoz képest túl lassú, vagy túl gyors
  • Ha új mozgások megtanulása gondot okoz
  • Ha túlérzékeny érintésre, tapintásra, hangokra, zavarják bizonyos látási ingerek
  • Ha állandóan mozognia kell, nem tud megülni egyhelyben