DSZIT – régi nevén Ayres-féle szenzoros integrációs terápia
A dinamikus szenzoros integrációs terápiáról (régi nevén Ayres-terápia) dióhéjban
A dinamikus szenzoros integrációs terápia (DSZIT) változatos játékeszközökkel fölszerelt termekben zajlik. Találhatóak ott kis és nagy labdák, csúszdák, mászókák, billegő eszközök, a levegőben hinták és egyéb függesztett eszközök, (gumi)kötelek, karabínerek, csigák, babfürdő…stb).
Először meglepőnek tűnik, hogy a gyerekek „csak” szabadon játszanak. A DSZIT terapeuták azonban abban képzettek, hogy a gyerekek szabad játékának olyan teret nyissanak, biztonságos kereteket adjanak, amelyek között idegrendszerük fejlődése, ezáltal figyelmi kapacitásuk, mozgásuk, önkifejezésük, önszabályozásuk, érzelmi kiegyensúlyozottságuk fejlődhet.
Tehát a DSZIT foglalkozásokon nem előre meghatározott feladatsorok gyakorlása zajlik, hanem az egyes gyerekek terápiás célkitűzésének megfelelő szabad, kreatív játék. A DSZIT órák központi eleme az örömteli játék, amiben a DSZIT szakember (pszichológus, gyógypedagógus) figyelemmel kíséri a gyermeket, új lehetőségeket kínál számára, osztozik vele a felfedezés és a sikeres megvalósítás örömében, és mindeközben gondoskodik a visszajelzésről, a pozitív megerősítésről. A terapeuta feladata, hogy minden gyereknek a saját egyéni ritmusát, tempóját, teherbírását vegye tekintetbe.
A DSZIT alkalmas eljárás, ha egy gyerek az átlagtól kissé eltérően fejlődik, éretlen vagy bizonyos területeken érzékeny vagy nem kellő mértékben differenciált az idegrendszere.
Elmélyültebb tájékozódáshoz ajánljuk:
- a szakemberek által szerkesztett alábbi honlapot dszit.hu
- Billenések – Tanulmányok a dinamikus szenzoros integrációs terápia köréből – című könyvet, (2016.) Oriold és Társai, Bp.